Güney Afrika Hava Kuvvetleri’nin refakat ve yakın hava desteği helikopteri ihtiyacını karşılamak üzere Denel Aviation tarafından, 1980’li yıllarda Rooivalk’ın tasarım çalışmaları başlatıldı. İlk olarak Güney Afrika’nın ırkçı politikaları yüzünden sürekli maruz kaldığı ambargolar nedeniyle düştüğü ham madde sıkıntısı içerisinde Alouette III helikopterleri baz alınarak Alpha XH–1 helikopterleri üretildi. Kokpit sistemleri için bir deneme tahtası görevini yapan Alpha XH–1’ler 20 mm bir top ile donatılmıştı. Denel, Alpha XH–1’den elde ettiği tecrübelerin ardından diğer bir deneme olarak XTP–1 Puma’ları üretti. Yeni çalışmada helikopterin belirli bölgelerinde kompozit malzemelerin kullanımı da denendi ve helikopter her açıdan bir üst seviyeye taşındı. Güney Afrika, yaklaşık 10 senelik bir deneme-yanılma periyodunun ardından Rooivalk’ın üretimine başladı. Bu ülkede Oryx adında lisans altında üretilen Puma genel maksat helikopterinin rotor, motor ve güç aktarım donanımları AH–2 Rooivalk’ta da kullanılarak büyük bir lojistik avantaj yakalandı. Rooivalk tecrübesi, genel maksat helikopteri de olsa elde edilen teknoloji birikimi sayesinde başka görevlere yönelik helikopter geliştirmenin kararlı bir çalışmayla mümkün olduğunun ispatlanması açısından da dikkat çekicidir. Benzer bir örnek de Romanya’nın Aloutte helikopterleri temel olarak yaptığı, ancak prototip aşamasında ileri gidemeyen “IAR–317 Airfox” taarruz helikopteridir.
1 yorum:
Güney Afrika tüm olumsuzluklara rağmen güzel makina yapmış, helal olsun.
Yorum Gönder